zondag 13 september 2009

Vipassana

Om het bezinningsfeest compleet te maken heb ik mij vandaag onderworpen aan een cursus Vipassana meditatie bij Ceres. Ik mag nog vier keer. Uiteraard heb ik weer, deze keer echter niet nader te noemen, doelstellingen. Wat me meevalt, is de mate van onrust die ik ervaar tijdens het stilzitten. Ademen kost daarentegen meer energie dan verwacht en ook het onderdrukken van irritatie vereist de nodige concentratie. Bij de lopende meditatie werden we uitgenodigd elke beweging met volle aandacht te maken en waar te nemen. Ik kan me daar nog niet aan overgeven en vind de elkaar overstemmende gedachten in mijn hoofd interessanter dan de secure waarneming van lichamelijke sensaties. Nu hoor ik de kenners denken: ze moet nog veel leren. Dat is zo.

meditatie
© Leominster Meditation Society

2 opmerkingen:

Mientje Severin zei

Verschrikkelijk toevallig, dat ook ik me aan het oriënteren ben op yoga...ja of nee. Ik denk ook de hele tijd en kan me niet voorstellen dat het mogelijk is niet te denken.

redmedea zei

Wat een overschatting van de waarde van ons denken, hè ;)